Nieuwsbrief 10 jaar IntellinQ
IntellinQ bestaat in maart 10 jaar. In deze jubileumeditie van de nieuwsbrief aandacht voor de start van IntellinQ in 2014 met Jeppesen waarna in 2015 Syntrophos de eerste GeolinQ klant wordt. Tenslotte blikken de oprichters van IntellinQ terug op de ontwikkelingen van de afgelopen 10 jaar.
De start van IntellinQ met Jeppesen
IntellinQ is ontstaan vanuit het beheren en verwerken van bathymetrische puntenwolken tot dieptecontouren. Het Noors-Amerikaanse bedrijf Jeppesen vroeg IntellinQ een toepassing voor bathymetrisch datamanagement verder te ontwikkelen en te integreren met andere toepassingen van Jeppesen.
John Klippen was 10 jaar geleden managing director C-MAP binnen Jeppesen: “We hadden bathymetrietools overgenomen van ATLIS waar de oprichters van IntellinQ gewerkt hadden. Zij hadden de ervaring om de doorontwikkeling en integratie uit te voeren met de bathymetrie component voor het C-MAP productportfolio van Jeppesen. ”
Maart 2014 ging IntellinQ van start met een datamanagementtoepassing om dieptegegevens te beheren met puntenwolken en rasterdata. Het idee ontstond om zelf een datamanagementplatform te ontwikkelen met een flexibel datamodel voor puntenwolken, rasterdata en ook featuredata. Het platform kreeg de naam GeolinQ. Met het GeolinQ platform zou elke GIS toepassing geconfigureerd kunnen worden door middel van kaarten, processen, formulieren, apps en open interfaces.
Na twee jaar was de ontwikkeling voor Jeppesen voltooid. John Klippen: “IntellinQ heeft in nauwe samenwerking met ons de doorontwikkeling gerealiseerd. Daarnaast waren ze zelf druk bezig met de realisatie van hun eigen GeolinQ platform. Ik kijk nog altijd met een goed gevoel terug op de goede samenwerking toen en vind het mooi dat het GeolinQ platform nu voor steeds meer toepassingen wordt gebruikt”
Syntrophos wordt de eerste GeolinQ klant
Door de ervaring met Jeppesen lag de focus van GeolinQ in 2014 op het beheren en toepassen van puntenwolken en rasterdata in de maritieme sector. Voor een startende onderneming bleek de maritieme sector een lastige markt. In de zoektocht naar klanten zag Matty Lakerveld van het toenmalige Crotec een gat in de markt voor het samenvoegen en ontsluiten basisregistraties.
Door toedoen van Crotec werd Syntrophos, het shared service center van toen de gemeenten Nissewaard, Brielle en Westvoorne, de eerste GeolinQ klant. Harry de Bruin, applicatiebeheer binnen Syntrophos; “Crotec stelde in juni 2015 voor met IntellinQ en het GeolinQ platform de basisregistraties te ontsluiten. Wij gingen mee in het voorstel omdat het GeolinQ concept van een flexibel configureerbaar dataplatform nieuw en veelbelovend was. Voor het ontsluiten van de basisregistraties moest echter nog wel het nodige gerealiseerd worden”
Met Syntrophos als eerste klant wilde IntellinQ met Crotec in korte tijd via GeolinQ de basisregistraties samenvoegen en ontsluiten. Door de complexiteit van de BRK in combinatie met het configureerbare datamodel koste de ontwikkeling toch nog een flinke inspanning. Pas na een jaar kon Syntrophos met het GeolinQ platform in productie.
Harry de Bruin: “Zomer 2016 konden we in productie met de GeolinQ basisregistratietoepassing en zijn de basisregistraties centraal beschikbaar voor Nissewaard, Brielle en Westvoorne. Daarna zijn we langzamerhand verder gebruik gaan maken van flexibiliteit van het GeolinQ platform zoals een toepassing voor AED beheer en de WIBON. Ik word altijd erg blij van de direct korte lijntjes met IntellinQ en heel prettig dat na 10 jaar veel overheden GeolinQ gebruiken.”
Tien jaar datagestuurd werken
In de tien jaar dat GeolinQ nu bestaat, groeide de markt toe naar datagedreven werken, een concept dat al die tijd al ten grondslag lag aan het GeolinQ platform. De oprichters blikken terug op de ontwikkelingen.
Milan Uitentuis schetst de uitdagingen in de GIS markt: “Wanneer je bij al die toepassingen puur blijft redeneren vanuit de kaart, kan er frictie ontstaan. Neem je dan een stapje terug om je af te vragen wat er precies gebeurt, dan zie je dat je werkt met ‘gegevens’ die nog ‘informatie’ moeten worden.” Het startpunt ligt bij GeolinQ bij de data en de verwerkingsketen in plaats van bij de kaart met lagen en thema’s zoals bij traditionele GIS platformen.
Boris Luipen vult aan: “We begonnen met een configureerbaar datamodel en dat groeide toe naar een compleet configureerbare user-interface.” Klanten moesten wennen de datagedreven aanpak maar zetten nu datamodellen en informatieproducten zoals kaarten naar hun eigen hand. Klanten kunnen met GeolinQ zelfs eigen GIS applicaties configureren.
Boris Luipen signaleert nog een ontwikkeling: “Een andere tendens startte óók ongeveer tien jaar geleden: de gang naar ‘de cloud’. Door de komst van de cloud werden klanten zich bewust dat er steeds meer via interfaces moeten worden aangeleverd. Het koppelen en samenvoegen van data in zo’n cloud wordt belangrijker, net als interfaces en open standaarden.”
Neem contact met ons op om de eenvoud van het gebruik van het huidige GeolinQ KLIC Portaal te ervaren en samen met ons het KLIC Portaal in de toekomst nog verder te verbeteren.